Siblega canal péniche extérieur soleilSiblega canal péniche extérieur soleil
Terug naar thema

Solidariteit in crisistijden

03

Solidariteit in crisistijden

Na de verschrikkelijke overstromingen die de streek van Luik teisterden, snelde Sibelga de netbeheerder RESA te hulp.

Sibelga biedt RESA een helpende hand na de overstromingen

Tijdens de verwoestende overstromingen in juli 2021 trok een vijftigtal Sibelga-technici naar de getroffen gebieden om er hun Luikse homoloog RESA een helpende hand te bieden.

Gedurende meerdere weken en onder het wakend oog van RESA hebben de Sibelga-vrijwilligers voornamelijk aftakkingen hersteld en meters vervangen en verzegeld. Ze hebben ook elektriciteitscabines in bedrijf gesteld. In totaal maar liefst 2.000 werkuren!

Er kwam niet alleen steun op menselijk vlak, de logistieke dienst van Sibelga stuurde ook materiaal zoals pompen en stroomaggregaten.

“Wat ik in het bijzonder onthou van dit alles is de interactie met de inwoners. Ze verwachtten geen steun van mensen uit Brussel. Ze waren zeer dankbaar. De cohesie binnen de groep die ter plaatse ontstond, heeft mij ook diep geraakt. De verstandhouding tussen RESA en de mensen van de verschillende Sibelga-diensten die elkaar niet per se kenden, was uitstekend” getuigt Thomas Huybrechts van de dienst Klantenwerken.

Ook de technici van RESA gaven uiting aan hun dankbaarheid: “Wat wij afgelopen jaar in juli hebben meegemaakt, zal ons voor het leven tekenen. De omvang van het werk was enorm, evenals de ontreddering van de burgers. In dergelijke moeilijke omstandigheden hebben de onderlinge steun, de solidariteit en het dynamisme van onze collega’s van Sibelga ons er echt doorheen geholpen. Niet alleen konden wij dankzij hun deskundigheid op het terrein sneller vooruitgang boeken, maar ook waren hun aanwezigheid en hun glimlach een echt hart onder de riem voor iedereen. Dank je, Sibelga!”, zegt Emmanuel Marien, technicus bij RESA.